Februari 2020

Allereerst wil ik beginnen met mijn excuses aanbieden, omdat jullie al een tijdje geen nieuwe blog hebben ontvangen van me. Door al het reizen, kerstmarkten en vele bestellingen ben ik er helaas niet aan toe gekomen! Daarom krijg je nu een extra uitgebreid blog en hierna houd ik het weer netjes bij, beloofd!

Prachtig Maleisië

ArtScience museum Singapore

Singapore lijkt vrij veel op het Westen. Alles is zeer nieuw en schoon, super strak geregeld en hyper modern. Wat het anders maakt dan Europa, is het verrukkelijke eten en de bewoners. In Singapore zijn we in de vrij moderne Sultan moskee geweest. Toen ik een paar jaar geleden naar Istanbul geweest ben zag ik daar eeuwen oude moskeeën. De nieuwere moskee in Singapore greep mij door zijn korte historie minder in zijn macht. Ik denk dat dat over het algemeen hetgeen was waardoor Singapore mij niet enorm aansprak. Het is een vrij nieuwe stad die ontstaan is door zijn goede handelspositie.

Haji Lane Singapore

Kuala Lumpur heeft me echt verrast. Ik had niet verwacht dat de gebouwen zo inmens hoog zouden zijn. Je voelt je daartussen heel erg klein als je vanaf je balkon op 40 hoog naar de stad kijkt. Op straat merk je er eigenlijk weer heel weinig van. Alle eettentjes laten de stad juist weer persoonlijk aanvoelen. Ook hier hebben we weer heerlijke curry’s en andere soorten streetfood gegeten. De stad is ook heel erg gelaagd. Water, wegen, rails en gebouwen lopen dwars door- en over elkaar. Dit had ik echt nog niet eerder gezien. Wat voor mij ook nieuw was waren de boeddhistische en Chinese tempels. In KL hebben we een prachtig boeddhistisch ritueel uitgevoerd zien worden. De boeddhistische tempels zijn prachtig gekleurd en je kijkt je ogen uit met alle afgebeelde goden. Ten noorden van Kuala Lumpur liggen de Batu Caves. Hier moet je echt naar toe als je ooit de kans krijgt om Kuala Lumpur te bezoeken. De Batu Caves zijn enorme boeddhistische tempels in grotten. Aan een groot plein ligt een tempel, staat een gigantisch groot gouden standbeeld en via het plein kun je de gekleurde trappen bereiken om de tempel in de grot binnen te treden. Op de trap moet je uitkijken voor geniepige aapjes die er maar wat graag vandoor gaan met je portemonnee, sleutels of camera.

Batu caves Kuala Lumpur

Na een spannende busrit terug het centrum in, gingen we naar een plek waar 3 moskeeën staan. Toevallig kwamen we precies op het goede moment aan: het gebed begon. Dit kleden ze in Kuala Lumpur goed aan met lampen die over het water schijnen en stoommachines. Het was net of we in een real-life Fatamorgana beland waren. De gebouwen er o heen waren ook prachtig. Op één dag hadden we zo veel verschillende geloven en culturen aanschouwd, fantastisch. ‘

Het is al weer een tijdje geleden, maar wat hebben mijn vriend en ik genoten in Maleisië zeg… Het was echt een heerlijke reis. De mensen daar zijn heel erg vriendelijk, het eten was echt verrukkelijk en we hebben prachtige dingen gezien. Als je de instagram story’s een beetje gevolgd hebt, heb je kunnen zien wat we allemaal gedaan hebben. Ik vertel je heel graag alle details van onze reis,  maar ik zal het zakelijk houden en alleen vertellen over de prachtige en inspirerende dingen die we gezien hebben.

Onze reis zag er als volgt uit: Singapore, Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Penang, Perhentians, Taman Negara en weer Kuala Lumpur.

Sultan moskee Singapore

De bevolking is een samenstelling van bestaande culturen, die heel vredig samenleven, maar waardoor ik daar toch een bepaalde historische cultuur miste. Het eten is door de samenstelling van culturen echter ge-wel-dig! We hebben hier kikkerbillen, gefrituurde mango garnalen, patak’s, eend en noodles met dim-sum op. Een straat die ons wel erg aansprak in Singapore was Haji Lane en liep parallel aan de straat van de Sultan moskee. Hier vonden we allerlei hippe cafés, schattige winkels en boetiekjes, gave graffiti  en ‘s avonds was er live muziek. De drankjes zijn er net zo duur als in Nederland, maar we voelden ons thuis in deze straat en kwamen daardoor de dag erna hier zelfs terug. Bij een van de bars waar we zaten hadden ze op elke stoel en kruk een tekst achter op de rugleuning geschreven. Ook de tekst ‘Art should comfort the disturbed & disturb the comfortable’ sprak me erg aan! Zie hiernaast een foto van de tekst die daar op de muur geschreven staat.

Na Singapore reisden we per bus naar Kuala Lumpur (KL).

Kuala Lumpur

Als je alle treden beklommen hebt treed je de vochtige tempel binnen. Loop je helemaal door naar achteren, is de grot daar niet meer overdekt. Via hoge rotsen die door de apen beklommen worden kijk je zo de open lucht in. Geweldig.                                                          Terug in Kuala Lupur hebben we nog een boeddhistische tempel bezocht. Bij een leuk zaakje tegenover de boeddhistische tempel hadden we een heerlijke curry met gefrituurde garnalen op (echt voor een prikkie!). Na het eten zijn we met de taxi naar een Chinese tempel gegaan. De daken van de Chinese tempel waren prachtig versierd met draken, gemaakt van hele kleine stukjes porselein. Zie de foto hieronder. Zelfs de bloemen zijn van porselein!

Chinese draak van porselein

Na Kuala Lumpur reisden we verder door naar de Cameron Highlands, die bekend staan om hun mooie uitzichten over de thee plantages. En dat klopt, we hebben hier van de mooiste uitzichten over de theevelden genoten. Mocht je onze leuke avonturen waarbij we zonder water, eten en geld in the middle of nowhere beland waren, stuur me dan een bericht 😉

Cameron Highlands

Na onze avonturen in de Cameron Highlands (waar we op 1 dag 32.542 stappen gezet hebben) reisden we verder door naar het eiland Penang. We waren direct verliefd op Penang. Het was er veel rustiger dan in Kuala Lumpur en toch waren we in een totaal andere wereld. Onze eerste dag bestond uit een graffiti tour. Het was een echte speurtocht in de stad, waardoor je op plekken kwam waar je eigenlijk nooit zou komen. Veel van deze graffiti art zoekt de grens op tussen kunst, straat en toeschouwer, zoals op de foto hiernaast. Daar houd ik altijd van! Helaas zijn de meeste werken al erg vervallen, want ze zijn vrij oud. Maar we vonden het alsnog de moeite waard om deze tour te doen. Aan het water kwamen we uit bij een oude Chinees vissers pier. De pilaren van de pier waren gebouwd van op elkaar gestapelde emmers uitgehard beton en het rook er immens naar vis. Mensen wonen hier al generaties lang. Ook dit was weer prachtig om te zien.

De dag daarna startten we onze dag met een ontbijtje bij een Indiaas straat tentje (hawkerstall). Het gezicht van de eigenaar stond op alle party tenten, servetten en posters en hij zat zelf als een vriendelijke baas op een kruk de servetten te vouwen. Ik vroeg hem wat zijn specialiteit was en we kregen rijst met pittige kip, aardappel en een soort toast met boter en iets wat op marmelade leek. Daarnaast kregen we hele zoete thee met melk die ze net voor het serveren heel gaaf afkoelen. Na het ontbijt zijn we op Penang Hill geweest waar we de hele dag van de jungle en hun bewoners genoten hebben. Kijk dat schattige koppie hiernaast dan. Ook zagen we de grote zwarte eekhoorns en prachtige vogels en insecten die we nog nooit eerder gezien hadden. Na een dag in de jungle was het de volgende dag weer tijd voor cultuur. We begonnen de dag met een chinees ontbijt waarbij we een rauw ei in een theeglas kregen. De eigenaar van de zaak vertelde ons dat we het in 1 keer op konden drinken, of onze toast er in konden dippen. We kozen voor het laatste 😉

Pinang Peranatan Mansion Penang

Op de terugweg kwamen langs Art Lane. Een overdekt steegje vol met kunst en graffiti. Ook hier hebben we weer onze ogen uit gekeken. Dit soort plekken heb ik in Nederland nog nooit gezien. Misschien dat het het meest overeenkomt met sommige plekken in Berlijn. Als ontwerper zou ik het heerlijk vinden om zo’n soort plek in de buurt te hebben waar ik me met andere ontwerpers helemaal kan laten gaan. Weet je zo’n soort plek? Laat het me dan weten!

‘s Avonds vonden we aan de lebuh Chulia een leuk café waar ze live reggae speelden. Het was niet georganiseerd, in een klein café en ze jamden er gewoon wat op los. Check hier het Junk Café.

Aap op Penang Hill

Na onze eiwitten aangevuld te hebben konden we naar the Green Villa en the Blue Mansion. Twee prachtige grote panden gevuld met de mooiste en duurste gebruiks- en kunstvoorwerpen die je je maar kunt bedenken. Glas, porselein, houtsnijwerk, textiel, kraalkunst, borduurwerken, schilderkunst, tapijten etc. Vaak waren het combinaties van Aziatische en Europese kunst omdat Maleisië een Britse kolonie geweest is. Door die combinatie waren het objecten die je niet vaak ziet.  Mocht je in ooit naar Penang gaan, dan moet je hier zeker langs gaan. Architectonisch gezien was the Blue Mansion het interessantst. Het was gebouwd voor een rijke Chinese ondernemer. Het Chinese geluksgetal is 8, dus de hele maatvoering van het huis was met het getal 8 bepaald. De hoeveelheid kamers, traptreden en vleugels er in het huis zitten, zijn een 8 of een vermenigvuldiging daarvan. In het centrum van het huis zat geen dak en op de bodem waren tegels en waterafvoer/opslag. De hoeveelheid water die je bezat bepaalde namelijk je rijkdom, want met water kon je gewassen verbouwen. Daarom moest het binnen kunnen regenen.

De ondernemer had zelfs meerdere mensen ingehuurd om te laten bepalen of de locatie van het huis wel Feng Shui was en of het op een drakenroute lag. Dat was beiden zo, daarom is het huis daar gebouwd.

De rest van onze reis was ook echt geweldig, maar daar zal ik op mijn website niet verder over schrijven omdat dit voornamelijk natuur bevatte en niet veel cultuur. Ik hoop jullie al een heel leuk kijkje in de Maleise cultuur te hebben kunnen geven en je enthousiast gemaakt hebben om er naar toe te reizen. Mocht je geïnteresseerd zijn in het verdere verloop van onze reis, dan mag je me altijd een berichtje sturen. En mocht je tips willen omdat je zelf naar Maleisië gaat, dan ben ik ook meer dan bereid je die te geven!

Terug uit Jingdezhen, China

Alsof ik nog niet genoeg beleefd had na Maleisië… In oktober vloog ik ook nog eens naar Jingdezhen in China.

Ik werd door Audrey mee gevraagd. Haar had ik een jaar daarvoor leren kennen op de Etsy markt in de Kroon in Rotterdam. Zij was de organisator van die markt en we hadden daar even gekletst. Toen haar keramiek docente Ellen Rijsdorp van de TU in Delft een porselein reis naar China organiseerde, bedacht zij zich dat ik het misschien wel interessant zou vinden om mee te gaan. Natuurlijk vond ik dat en ik oktober zat ik daar met een hele leuke groep Nederlandse keramisten.

Hierover vertel ik jullie in het volgende blog graag meer…

Markt van Makers 28 maart 2020

Gisteren kreeg ik een mailtje dat ik uitgekozen ben op om 28 maart op de Markt van Makers in Terheijden te staan. Het vindt plaats in het Witte Kerkje aan de hoofdstraat en de toegang is gratis. Ik heb er nog niet eerder gestaan, maar wel positieve verhalen over gehoord! Dus mijn advies is: meld je aan voor het facebook evenement en kom gezellig langs op 28 maart!

Er worden ook verschillende workshops en demonstraties gegeven. Hopelijk ben ik daar één van, maar hier heb ik nog geen duidelijkheid over gekregen.

Huisnummers: Ze vliegen over de toonbank!

Vanwege het succes van de huisnummerborden en het feit dat we de borden tegenwoordig groter maken voor betere leesbaarheid verhogen we vanaf 1 april 2020 de prijzen. Ben je iemand of ken je iemand die graag zo’n uniek huisnummerbord wilt bestellen? Bestel ‘m dan vóór 1 april voor het oude tarief! Je hebt nog maar iets meer dan een maand de tijd, dus wees er snel bij.

Bedankt voor het lezen van mijn nieuwe blog! Vind je het leuk om maandelijks op de hoogte gehouden te worden van de ontwikkelingen? Schrijf je dan via onderstaande knop in.  Of ken je iemand die het leuk zou vinden om deze blogs te lezen? Stuur het dan vooral door, want delen is lief <3